Presence in Hormoz | Rong Cultural Center
Hormoz Island / 2017

Client: Ehsan Rasoolof

The project client has entered the island in 2014, but with a sad end, people in Hormuz burned some parts of his construction. Afterwards he decided to have a more calculated presence in Hormoz.

Due to limitations of resources, a participative process has been set up. Then multi-disciplinary brainstorming workshops were held and “Presence in Hormoz” as an overarching vision was further developed to a set of strategies and tactics of an intervention plan. The first series of project that were planned to be executed based on environmental, self-sufficiency, and simple implementation features is going to target a sort of Hormoz-oriented tourism infrastructure: A community center, a tourist information center, a passenger station, a series of bicycle rental stations, cafes and restaurants, a waste recycling management center, a variety of tourist accommodation centers, multiple urban public spaces. First, a community center was set up temporarily to gain the participation of Hormozians.

Then a series of studies have been done on the morphology and constituting elements of Hormoz. After consideration of local and international case studies, the design team came to the conclusion that the rammed soil system and especially Nader Khalili’s SUPERADOBE could be appropriated and retrofitted with

 

more contemporary solutions to be used in Hormoz.

Afterwards a cultural center containing: tourist information, café, and event management center planned to be built. “Rong” was the name that we chose for this complex. Rong is an urban space that people can walk on it. It has harmony with the island’s geomorphology and is iconic at the same time. Its presence in Hormoz brings pride for Hormozians.

In its implementation, the adopted sandbag technology was combined with steel structure covered with cement.

Rong accepts the people’s reality and invites their participation and engagement. It is sustainable and recyclable and, it is built fast and with ease and as such, it can be replicated again and again.

Perhaps we can summarize the design policies and construction goals of this project in few questions that we can ask from ourselves and the architecture.

Can architecture bring back booming era to the poor city of Hormoz and draw a more hopeful future for Hormozians?

Can architecture save us from an unnecessary conflict?

Can architecture function as an active agent in an environmental issue by protecting limited soil resources from unfair plunder and save it for the next generation?

Can a Lab Experiment of building our predecessor (Architect Khalili) transform to a full-fledged Urban Solution?

Can a public topographic space be built based on natural geo-contours and out of local ego-particles?

Can we secure our intervention steps by testing techniques prior to the field?

Does a building need to be “tall” to change the skyline?

 

 

Second place Memar Award 1396| public building Category

برگزیدگان هفدهمین مراسم جایزه معمار ۹۶

حضور در هرمز| مرکز فرهنگی رونگ
جزیره هرمز / 1395
کارفرما : احسان رسول اف

 

 

جزیره هرمز، گنبد نمکی بیضی شکلی است واقع در تنگه‌‌‌ای به همین نام. 8 کیلومتری بندرعباس است و 42 کیلومتر مربع مساحت دارد. گرم و مرطوب و کم‌‌‌باران است. 5867 نفر ساکن دارد. هرمز دارای یک دانشگاه آزاد، یک کارخانه فرآوری خاک، یک انجمن حفاظت از محیط زیست و تعدادی بنای تاریخی است. جزیره از لحاظ اقتصادی فضایی و کالبدی زیست‌‌‌محیطی بسیار فقیر و عقب‌‌‌مانده است. خاک هرمز قرمز است و کوه‌‌‌هایی با خاک رنگی دارد. خاک‌‌‌های بی­نظیری که توسط گروه‌‌‌‌‌‌های مختلف برداشت می‌‌‌شود و بابت آن عوارضی به مردم داده می‌‌‌شود که در برابر غارت این منبع ملی ناچیز است.

کارفرمای این طرح در سال 1394 با هدف رونق‌‌‌بخشی فرهنگی به جزیره وارد شد. حضور او در جزیره به تدریج و پس از سپری کردن دشواری‌‌‌هایی، شکل برنامه-ریزی شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری به خود گرفت و قرار شد کار مشارکتی و پروسه‌‌‌محور پیش برود. پس از مطالعه اولیه، کارگاه‌‌‌هایی بین متخصصین برگزار شد و مشخص شد که هر حضور و ساخت و سازی برای به سرانجام رسیدن در هرمز نیاز به همراهی مردم، همسازی با محیط زیست، خودکفایی و سهولت اجرا دارد و برای پایداری اقتصادی باید در راستای گردشگری جزیره تعریف شود. مجموعه اقدامات عملی و تاکتیک‌‌‌های مداخله در جزیره، «حضور در هرمز» نام گرفت. این مجموعه اقدامات به شبکه‌‌‌ای از فعالیت‌‌‌ها می‌‌‌انجامید که به همراه شبکه راه‌‌‌ها، زیرساخت گردشگری شهر را تامین می‌‌‌کردند: مرکز آموزش و فرهنگ‌‌‌سازی، مرکز اطلاعلت توریستی، ایستگاه‌‌‌های اجاره دوچرخه، کافه و رستوران، مرکز مدیریت بازیافت زباله، محل‌‌‌های اقامتی با استانداردهای مختلف، فضاهای عمومی شهری و ایستگاه مسافران اسکله. با قصد مهیا کردن فضای دائمی برای این فعالیت‌‌‌ها و با توجه به نبود سیستم ساخت قابل قبول و در دسترس و حساسیت‌‌‌های مختلف بر نحوه ساخت و ساز در زمین‌‌‌های جزیره، می‌‌‌بایست درباره فن‌‌‌آوری ساخت و چگونگی برخورد با جغرافی هرمز جهت‌‌‌گیری می‌‌‌شد، پس مطالعاتی روی شکل‌‌‌شناسی خطوط و عناصر تشکیل‌‌‌دهنده زمین جزیره صورت پذیرفت. پس از یکی دو آزمایش به نظر تیم طراحی رسید که سیستم خاک کوبیده و بخصوص ابرخشت نادر خلیلی امکان بروزرسانی و شکوفایی در هرمز را دارد. سیستمی که هم به علت فن‌‌‌آوری خاکی،  دوستداران محیط زیست را راضی می‌‌‌کند و هم به عنوان یک فن ساخت هنوز به شکل عملگرایانه به معماری دائمی و کاربردی بدل نشده است. پروتوتایپ (نمونه) این روش با تاکید بر بدست آوردن سازماندهی فضای مطلوب و کیفیت فضایی منطبق بر سناریوی استفاده ساخته شد و تصمیم گرفته شد معماری در مناقشه خاک، نقش ذخیره کننده آن را داشته باشد و خود نیز  به مثابه عوارض زمین باشد تا از سطح زمین هرمز کم نکند و در اختیار مردم باشد. پس از آنکه مرکز مشارکت مردمی با معماری موقت برپا شد، اقدام بعدی ساخت ایستگاه دریایی جزیره بود. مجموعه‌‌‌ای که “رونگ” به معنی موج بزرگ نام گرفت. این مجموعه فصل مشترک بومی‌‌‌ها و گردشگران است و مرکز اطلاعات گردشگری، کافه و بلیط‌‌‌فروشی را شامل می‌‌‌شود، در حالیکه فعالیت‌‌‌های فرهنگی و آموزشی را نیز مدیریت می‌‌‌کند. رونگ یک فضای شهری‌‌‌ است که می‌‌‌شود روی آن راه رفت و با شکل زمین جزیره هماهنگ است، در عین حال امروزی است و حضورش در هرمز باعث غرور هرمزیان است.

برای رسیدن به طرح، فن‌‌‌آوری سندبگ با تیرها و عرقچین‌‌‌های فلزی ترکیب شد تا محدودیت ارتفاعی ساختمان در اسکله رعایت شود و فضایی عمومی نیز برای شهر تامین گردد. پذیرفتن واقعیت‌‌‌ مردم و مشارکت آنان، همسازی با اقلیم، قابلیت بازیافت و سرعت کارهای اجرایی به همراه معاصرسازی فن­آوری و زبان معماری باعث شد تا هرمزنشینان این بار از حضور گروه استقبال کنند و از آن درزمان‌‌‌های مختلف استفاده کنند.

شاید بتوان سیاست‌‌‌های طراحی و اهداف ساخت این پروژه را در چند سوال خلاصه کرد که از خودمان و از معماری پرسیده شده است و پاسخ آنها به شکل گیری فضاهایی بیانجامد که جایگزین پیش فرض های ذهن پر تصویر معماران باشد. شاید سوا‌‌‌ل‌‌‌هایی که از خودمان و معماری می‌‌‌پرسیم بتوانند فردای خوشایندتری برای زندگی مردم خلق کنند.

 

 

رتبه دوم جایزه معمار 1396| گروه ساختمان های عمومی

برگزیدگان هفدهمین مراسم جایزه معمار ۹۶