JAJROOD Villa
Jajrood / 2010

Client: Fatemeh Motamedaria

The artist clients of this project wanted a small villa near Tehran for their holidays. we tried to borrow the concept base on their characteristics.

The best way to know about them was to read Mr. Hamed’s writings and to watch Mrs. Motamedaria’s films. In the middle of this exploration we found the outstanding similarity between them their art works: simplification, purity, legibility.

Objects or interior elements beside subjects or activities set in a simple, legible way.

Then some small shifts are trying to make this geometrical order as dynamic as its residents.

On the other hand w

hat make both of the artist and their art (cinema and writing) closer is “text”. So this basic common has made the main characteristic of the place they come together; a propose library with bricks, moving between spaces and books will fill the empty places.

Laminated windows and terrace’s septum are going to complete the veil around the building.

In order to simplify accomplishment and speed up the construction process , we have omitted finishing phase in both indoor and outdoor scale, and have chosen some basic materials in order to minimize construction labour.in this method eliminating coats and thin edges caused a monolithic surface which is resister in long term injuries.

ویلای جاجرود
جاجرود / 1389
کارفرما : فاطمه معتمدآریا

کارفرمایان هنرمند پروژه، ویلای کوچکی در نزدیکی تهران می خواستنند تا در اوقات فراغتشان به آن جا بروند. ما هم تلاش کردیم اثری معمارانه خلق کنیم که هویتش را از سبک زندگی و شخصیت آن‌ها بگیرد.

بهترین راه شناخت آن ها، مطالعه ی نوشته های آقای حامد و تماشای بازی های خانم معتمدآریا بود. از خلال این جستجوها به وجه مشترک ممتاز کارهای هر دو رسیدیم که «سادگی»، «شفافیت» و «خوانایی» است و هر چه هست، به زبانی آشنا و روان ارایه می شود. از همین رو در ویلای آن ها نیز، ابژه ها که همان فضاها و عناصر داخلی اند و موضوعات که همان فعالیت ها هستند به صورت خوانا و با ظاهری خالص در کنار یکدیگر می نشینند . «هندسه»ی بنا به عنوان ابزار معماری با تکیه بر همین موضوع، ساده و ناب انتخاب شده است. تکان های ناچیزی که در این نظم هندسی ایجاد شده به خانه جان می بخشد و آن را همچون ساکنانش، «پویا» می نمایاند.

 

از سویی آن چه هنر این دو هنرمند یعنی سینما و نویسندگی را به یکدیگر متصل می کند، «متن و کتاب» است. این وجه مشترک شاخصه اصلی مکانی می شود که این دو را کنار یکدیگر قرار می دهد. کتابخانه ای از بافت متخلخل آجری ساده اما نو، در بین فضاها می دود و کتاب‌ها، فضا را می پوشانند.