Blue Gallery
Tehran / 2012

Client: Sogand Manani

To be silent in an art gallery for art works to project, lead us to a silent architecture which not only needs silent forms but also needs silent details. Corners, joints, mechanical-electrical elements, additional elements, etc. have been omitted or decreased in order to make a silent and simple board for artwork presentation. In the atelier section forms and geometry have been chosen in a way to make the least interference in visual order, like there is less line.

Garden which applies open character to the gallery is also following the same rule. The only exception is the brick frame remained from before to satisfy neighbors.  To come to this point, we need new vocabulary, the so called “silence details”. Details of plinths, windows, utilities, sheet’s joints, flooring joints are making terminology for this literature. This visually clean and silent literature, at the same time has its own specific execution. There is minimum window frames to unify inside and outside, to challenge the inside outside diagrams! Flooring is the same (concrete) to emphasis on this concept.

Awarded in Memar Award 1391
Published in Memar Magazine No. 76

گالری آبی
تهران / 1391
کارفرما : سوگند منانی

«زیرزمینی» انبارگونه، چهل و اندی متری با اضافه شدن حیات پنجاه متری، ارزشی بیش از دو برابر پیدا کرد. هم کف پوش شدن داخل و حیات بنا و هم رنگی دیواره ها، دنیای واحدی را برای بازدیدکنندگان گالری تداعی می کند. سطوح شیشه ای بزرگ با امکان باز شدن کامل تنها جداکننده های این دو فضا هستند. فضای نمایش کارها هم تا حد امکان، کم خط و خطوط است تا کارها، موضوع اصلی نمایش باشند. این هدف با حذف کنج ها، دستگیره ها، رنگ ها و عناصر الحاقی به فضا قابل دستیابی شد و در فضای حیات نیز که ادامه ای از درون است، همین رویه ادامه یافته است و تا حد امکان موضوعات خلاصه شده‌اند.

 

برای دوام هر یک از مصالح مورد استفاده از جزییات خاص آن مصالح  بهره گرفته شده است. خم های ورق های فلزی، انحنای لبه های چوبی، پخ لبه های بتنی و چفت های بین آن ها از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده است. جزییات مخصوص ریختن ازاره ها، پنجره ها، کلید و پریزها و … در این فضا، سرخط ساخت «زبان» معماری این پروژه است، زبانی که از لحاظ بصری تمیز است ولی جزییات خاص خود را دارد.

برنده جایزه معمار سال 1391
منتشر شده در شماره 76 مجله معمار